Hírek

Felelős szakmai kommunikációval a turizmusért

A turizmus.com állásfoglalása.

Számos szakmai szervezet végzett felmérést és fogalmazott meg javaslatokat a jelenlegi, rendkívüli helyzet kapcsán, melynek tényét és eredményeit igyekeztek nyilvánosságra hozni. Nem mindent osztottunk meg. Összefoglaltuk, hogy a hírszelektálás és -gyártás során milyen tényezőket vettünk figyelembe.

Megváltozott kontextus

A turizmusban működő szakmai szövetségek és vezetőik megszokhatták, hogy ha tagjaik érdekében, illetve ügyeiben megnyilvánulnak, akkor az általuk gyártott vagy küldött tartalmak – kérésükre – nálunk megjelennek. Ezeket a maga helyén kezeljük: az adott intézmény és az azt képviselő személy önreprezentációjának vagy önkifejezésének a részeként, szakmai kontextusban.

Az elektronikus média világában sok esetben az adott írás persze „kilép ebből a kontextusból", könnyen és gyorsan szétszóródnak a tartalmak a különböző médiafelületek és kommunikációs csatornák közvetítésével.


Ma minden hír, minden közlemény értelmezési keretét a koronavírus-járvány miatt előállt helyzet jelenti.

A világjárvány miatt kihirdetett veszélyhelyzet időszakában kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ha egy közlemény vagy egy adott szegmensben készült felmérés eredménye esetében felmerül, hogy nem felel meg a reprezentativitás követelményének, vagy bizonytalan módszertani lábakon áll, vagy érdemi, szakmai érvekkel és adatokkal alátámasztott javaslatot nem tartalmaz, legrosszabb esetben a szerző láthatóan öncélúan igyekszik ismertséghez jutni, végső soron tehát épp a pánik fokozására alkalmas, akkor annak nem biztosítunk médianyilvánosságot.

Sarkosabban fogalmazva: „a 15 perc hírnév nem automatikusan jár".

Szerkesztőségünknek nem áll módjában minden átvett közlemény hátterét minden részletre kiterjedően megvizsgálnia, de független szakmai médiakiadóként jogunkban áll, sőt kötelességünk szelektálni a nem saját gyártású tartalom esetében, hogy valóban hiteles, pontos tájékoztatást nyújtsunk olvasóinknak és más médiaszolgáltatóknak. Ennek a felelős magatartásnak a jegyében adtunk teret például az MSZÉSZ, a MUISZ vagy épp az MVI anyagainak, másokénak pedig nem.

 
A hiteles és hivatalos kommunikáció értéke

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) még a válság „kirobbanása" előtt több alkalommal is összehívta a szakmai szereplőket, és az első pillanattól fogva képviseli az ágazat érdekeit a kormány előtt. Az MTÜ és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványa (MTSZA), a „szövetségek szövetsége" közösen megbízást adtak egy gyakorlott, tapasztalt tanácsadó cégnek egy gyors helyzetelemzés és egy „újjáépítési akcióterv" előkészítésére.

Ennek első eredményei már láthatóak, hiszen a Kormány a turisztikai vállalkozásoknak elsőként nyújtott segítséget, valamint az MTÜ javaslataira támaszkodva akciótervet készít a turizmus további megsegítésére.

Jelenleg a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban a Kormánynál és a járványügyi szerveknél sem hitelesebb, sem gyorsabb információt nem tud adni senki. A hiteles tájékoztatásra a Kormány, az Operatív Törzs és a Magyar Közlöny hivatott. A naponta tartott tájékoztatók és a megjelenő rendeletek tartalmazzák a hiteles információkat, melyeket egyébként az MTÜ folyamatosan megoszt a szakma szereplőivel.

Gyakorlatilag ma Magyarországon mindenki élőben követi a döntéshozatalt, továbbá minden hivatalos információ elérhető a koronavirus.gov.hu honlapon. A Kormány emellett elindította a 1818-as kormányzati ügyfélvonalat, amely a telefonos megkereséseket kezeli.

 
Az egyenes út a legbiztonságosabb – az információáramlás helyes iránya

A Kormány világosan kijelölte a védekezés „menetrendjét": első az emberélet védelme, második az alapvető szolgáltatások, ellátás megszervezése és a gazdaság-, valamint munkahelymentés, majd ezután jöhetnek a már a válságból való kilábalást, a felépülést, az újrakezdést szolgáló tervek és lépések.

A bajban az egyenes út nem csupán azért hatékony, mert a legrövidebb, hanem azért is, mert ilyen értelemben biztonságos. Amint Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója már többször és kifejezetten kérte, a szakmai szervezetek részéről most az a segítség, ha javaslataikkal támogatják az MTÜ-ben zajló munkát, a közös gondolkodást.

Amennyiben egy szakmai szövetség készít tehát egy gyors felmérést, és ebből pedig egy tájékoztatást a döntéshozóknak, akkor annak jelen helyzetben nem a szakmai médiában van a helye, „nyílt levélként", hanem első körben közvetlenül a döntéshozókhoz, vagyis nevesítve az ország és a főváros turisztikai vezetéséhez kell eljutnia.

A javaslatok célba juttatásának fóruma tehát– annak témájától függően – az MTÜ és az MTSZA által működtetett munkacsoport, melynek munkáját a Boston Consulting Group tanácsadó cég segíti, vagy a Főváros turizmusért felelős illetékes vezetője.

A turisztikai ágazat tájékoztatásáról az MTÜ saját honlapján gondoskodik, amely immáron praktikusan napi frissítésű „koronavírus hírportál" üzemmódban működik. Itt megjelenik minden releváns információ és szakmai üzenet.

 
Előremutató kommunikáció és helyes időzítés

Ma még szinte mindenki a pánik, az összeomlás hatása alatt van; a turizmus gyakorlatilag leállt. Ha sikerül a vírus terjedését lassítani, akkor éppenséggel el is húzódhat ez az időszak.

A várakozásunk az, hogy először a hazai kereslet fog megmozdulni, a belföldi utazás iránti bizalom támad fel. Aztán fokozatosan megérkeznek majd a külföldi vendégek is. Külön kérdés, hogy mikor kezd éledezni a MICE piac. Lehet-e szeptemberben, októberben, novemberben konferenciákat, corporate meetingeket szervezni, illetve ezek szervezői bíznak-e már az utazás biztonságában, és ha igen, bíznak-e bennünk, jönnek-e hozzánk?

Ma még csak feltételezéseink, várakozásaink vannak, azonban jelen pillanatban senki nem jelentheti ki biztosan, tudja, hogy milyen kommunikációval, milyen tartalomszolgáltatással és főleg, hogy mikor lehet újra indulni. Ez ugyanis rajtunk kívülálló, legfeljebb becsülhető körülmények alakulásától függ.

A fentebb vázolt felelős és óvatos hozzáállással biztosan nem hibázunk, ha – a történések, bejelentések tárgyszerű közlésén és kommentálásán túl – a válság átvészeléséhez, az újrakezdéshez reményt, hitet adó írásokat közlünk. Nyilvánvalóan figyelnünk kell arra is, hogy mit csinálnak a versenytársaink, akikkel együtt állunk majd a startvonalra.

Emellett szakmai támogatást kell adnunk a vállalkozásoknak az újrainduláshoz, a kilábaláshoz, a vállalkozások jövőbeli sérülékenységének csökkentéséhez. Ebben számítunk a szakmai szereplők együttműködésére.

 

Szerzők: Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kuratóriumának elnöke és Fenyvesi Judit, a Turizmus Kft. tartalomfejlesztési igazgatója

forrás: turizmus.com

További hírek; fontos információk

Ezerarcú Siófok rovatunk eheti részében a város egyik legkedveltebb attrakciójáról, a Fordított Házról beszélgettünk a tulajdonossal, Stasiak Marekkal. Siófokon a Május 1. utca és a 7-es főút kereszteződésében fejtetőn álló, nem mindennapi látványosságon már 4. éve messziről megakadhat a szemünk. Ezt a különleges turistalátványosságot egy lengyel vállalkozó hozta elsőként Magyarországra a Balatonhoz.

Balázs Fecó exkluzív nagykoncerttel érkezik 2020. augusztus 14-én a siófoki SzínPartra. A koncert 20:30-kor kezdődik. 

Demjén Ferenc turnéja Siófokra is ellátogat! 2020. augusztus 22-én felcsendülnek az örökzöld dalok a SzínParton.

A Balaton legmodernebb és legnagyobb befogadóképességű szabadtéri előadóhelye az idei nyáron is számos színházi előadással és koncerttel várja a kultúra szerelemeseit, akik egy üde nyári kulturális felfrissülésre vágynak. Július végétől egy hónapon keresztül 11 eseménnyel készülnek a SzínParton.

Siófok képviselő testülete elfogadta a közterületen történő szeszesital fogyasztás korlátozásáról és a szeszesitalt forgalmazó üzletekről szóló rendeletet. Ennek értelmében 2020. augusztus 1-től kezdődően tilossá válik Siófok városán belül a közterületeken történő alkoholfogyasztás, illetve az üzletek mindennapjaiban is változás várható.